Alla inlägg under juli 2011

Av Sandra Jansson Palm - 8 juli 2011 07:27

Idag är det dags, mamma, matte och fru lämnar hemmet och ikläder sig rollen som tonåring på stan. Ska iväg minisemester med mina vänner inne i den närbelägna staden och gå på gratiskonsert. För att om en riktig tonåring slippa stå och vänta på utsatt tid för skjuts hem när bussarna har slutat gå så har övernattning fixats.


 Nu packas det och i sann tonårsanda så våndas jag över vad i all världen jag ska ha på mig för att se snygg ut. För tvärt emot tonåringen i mig så vill jag även slippa skoskav och att frysa…eller att det ska sitta obekvämt…. Ballhet framför komfort som en vän sa till mig en gång känns inte så kul… komfort framför ballhet, eller varför inte ball och bekväm samtidigt?


Har också inhandlat en box rödvin…  hur tonåring är det? Borde jag gå och köpa lite Aurora och blanda ut med fruktsoda istället? Säljer de ens fruktsoda längre, tänker jag då, och inser att jag numer mest köper laktosfri mjölk om något som kan drickas ska inhandlas på ICA. Fruktsodans tid kanske är förbi?


Packar ombyte, lakan och handduk… och frukost, så klart jag måste ha frukost, jag blir ju så sur annars på morgonen… Praktisk och omtänksam mot mina medrymmare. Inser helt plötsligt att det är nog inte tonåring på stan, möjligen husmor på rymmen som jag kommer att vara i helgen men vad sjutton:  Norrköping here I come! Och kul ska jag ha!

Av Sandra Jansson Palm - 4 juli 2011 11:52

Dunk… den slås hårt mot vindrutan och jag inser att den måste ha dött omedelbart. Jag sitter och funderar på om den möjligen kan ha överlevt och ligger i dikeskanten och lider just nu. Då ser jag i ögonvrån hur någon fladdrar precis nedanför vindrutan och inser att den inte ligger i någon vägren utan på min bil. Den förmodade döda fågelns ben skakar i vinddraget från alla 80km/timmen som jag susar fram i.


Den är nog död…. det måste den ju vara, inget så litet överlever en sådann smäll? Jag kan nog ta bort den när jag kommer hem, jag låtsas inte om att det hänt… Men det fortsätter fladdra och jag blir mer och mer tvivlande på att den verkligen är död. Tänk om den lever? Förutom att vara allvarligt skadad förvärras det av att ligga i vinddraget och kastas hit och hit… Jag är en ond människa som utsätter den för det här! Jag måste stanna och se efter. Men OM den lever vad gör jag då?


Börjar tänka på den där dansmusen som dottern fick från en välmenande vän till mig, den blev sjuk, den led, den borde ha fått somnat in, men jag kunde bra inte slå ihjäl den. Att jag var en värre djurplågare att låta den ligga där och lida förmådde ändå inte handen att höjas och sänka hammaren mot den. Gick så långt att jag ringde en bekant och bad honom komma och agera bödel. Den hann självdö i väntan på att han skulle komma….


Så jag vet att om den lever så kommer jag inte att ta fram fälgkorset och dunka till, inte att lägga den framför hjulet och köra fram och åter några gånger. Jag kommer att ta in den, ta hem den, och försöka rädda den. Jag inser helt plötsligt varifrån dottern ärvt viljan att rädda alla skadade djur i hela världen.

Jag hittar en parkeringsficka, svänger in och går ut. Den sitter fastkilad under torkararmen. Benen är i konstig vinkel, ögonen slutna och nacken sladdrig. Ändå tittar jag noga, noga mot brösten, är det stilla, eller ser jag inte en liten höjning och sänkning. Nej, helt stilla. Hittar några pinnar och monterar bort den… kastar den i vägrenen och drar en skamsen suck av lättnad…

Av Sandra Jansson Palm - 1 juli 2011 12:53

Jaha så hänger de där, de gröna plyschtärningarna, mitt i framrutan på bilen. De MATCHAR ju färgen på bilen! Det ser jag väl! Så klart jag behöver dom, jag har bara inte förstått mitt behov förut. De gör sällskap med en vit mer hårig variant som hänger där sen tidigare. Den är bara en numer, men var två förut De blev reducerad till en när jag hävdade att de minsann störde utsikten från förarplatsen och det kändes något trafikosäkert. Nejdå, inte. Jag är bara överkänslig. Diskussionen uppkom igen när jag fick nya fina GRÖNA träningar av någon annan som ville förgylla min vardag. Vaddå trafikosäkert? Det finns ju massvis av andra bilar som har ännu större och fler tärningar hängandes i framrutan? Hur kan det då vara trafikosäkert? Ser du inte hela körfältet? Men… är nog inte pga av tärningarna, eller?


Vaddå förbjuda att sms:a när man kör bil? När uppenbarligen åker runt så många bilar vars vindrutor täcks av stora håriga träningar på våra vägar. Där förarna likt en upptäcktsresande i djungeln får spana mellan dinglande tingestar för att få överblick över situationen... det kanske borde förbjudas istället?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards