Alla inlägg under maj 2013

Av Sandra Jansson Palm - 27 maj 2013 14:54

Jag har ju utlovat en slutrapport efter genomfört experiment. Nu har dock inte alla varit med från början, så jag får börja därifrån även om vissa av er kanske redan vet hur det hela startade.


Ibland får man inspiration att ”börja om”, ”göra något åt sitt liv” etc. Mitt nya liv började när jag (och delar av min kropp) var trött(a) och hängig(a) i vintras. Mitt i denna ”göra något åt mitt kroppsliga förfall”-era, så berättade någon för mig att de här konventionella deodoranterna, de är inte bra. Det är aluminium i dem och det säger sig självt att det inte är bra att gnida kroppen med det. Själv brukade hon ta en frusen citronhalva och gnida sig i armhålan med viss regelbundenhet. Det funkade jättebra och var naturligt och nyttigt. I min iver att vara så naturlig och hälsosam som möjligt beslutade jag mig för att testa. Inte för att jag haft några (för mig kända) problem av detta aluminium jag gnidit in i min armhåla under min tid som metallmissbrukare.  Men ändå…


Nu är experimentet avslutat och vi följande vetenskapliga slutsatser kan dras

  1. Man går oftast inte runt med frysta citroner i handväskan, så behöver man deo när man inte är hemma är det bäst att utrusta sig med en liten, liten kylväska där man kan förvara sin frusna citronhalva
  2. Om man håller armarna tätt utefter kroppen håller sig ofta också eventuella lukter kvar innanför kavajen och den enda som rynkar näsan är dig själv. Dock får man en ganska konstigt och stel gång.
  3. Det är alltid när du minst av allt vill det som du kommer att behöva göra armlyft över huvudet, ofta i samband med att du nyss har gått en promenad och inte har den där kavajen på dig…
  4. Citroner minskar inte svettproduktionen, om du inte trodde du svettades efter en rask promenad så tas du snabbt ur den villfarelsen
  5. Svett är fukt och fukt lämnar synliga fläckar på tyg, kläder är gjorda av tyg. Denna fukt torka aldrig så fort som du önskar dig.
  6. Eftersom du inte investerat i en liten, liten kylväska så får du känna dig blöt under armarna och lukta mindre gott resten av dagen när du tog den där promenaden innan jobbet.
  7. Efter flera veckors citronmasserande i armhålan  blir du röd och småsårig på nämnda ställe. Vad som händer när du gnider citron i små sår kan du räkna ut själv.
  8. Bara för att något kommer från naturen är det inte naturligt att gnida sig i armhålan med det
Av Sandra Jansson Palm - 27 maj 2013 07:45

Vet inte om ni tänkt på det, hur tidningarna svämmas över av annonser och reportage om olika semestermål, ofta långt bort.  Jag prenumererar på en större dagstidning och på helgerna fylls annonssidan av olika exotiska resmål, de har till och med en resebilaga varje helg.


Vi uppmanas i olika hälsoreportage att resa bort för att vila upp oss. Det är viktigt att ”komma bort”.


När jag nyligen skulle ha två veckors semester så var de flestas naturliga fråg ”vart ska du då?” Kollegorna berättar om alla spännande ställen de varit, det är golfveckor i Turkiet, det är weekends i New York, Disney Land i Paris och veckor i hus i Spanien. Alla har de rest bort och alla berättar de hur underbart och rekreerande det är. Själv planterade jag 70m syrenhäck. (vilket vissa verkade tycka att jag borde ha lejt bort, för att själv kunna resa bort, åtminstone borde jag ha hyrt en grävare och inte gjort det med muskelkraft)


Som det flockdjur jag är sveps jag med, jag läser alla annonser om mysiga små byar i Italien, spännande klipplandskap i Turkiet och på helgen vid frukosten så visar jag annonserna för sambon och säger ”tänk hit skulle jag vilja åka, det vore väl mysigt”. Det är ungefär samma flockbeteende som fick mig att bli stressad över grannarnas fina välvårdade gräsmattor och nytvättade bilar för ett par år sen. Samtidigt så får tanken på gruppresor mig att få lite obehagliga knottror på ryggen och att planera en resa själv känns lagom upphetsande så här när man mest planerar hela dagarna på jobbet. Jobbet som med resor ofta innebär 12 timmars frånvaro från hemmet. 12 timmars frånvaro från hemmet i kombination med åtta timmars sömn som ger fyra timmar i hemmets vrå varje vardag. Fyra timmar då man ska äta, motionera, klippa gräs och försöka hinna umgås lite. Det är då jag inser att jag vet precis vart jag vill åka på min semester. Det är inte till fina lyxiga hotell, massor av inspirerande aktiviteter och annorlunda mat. Det är till umgänget med de jag bryr mig om, laga spännande mat i lugn och ro, plocka mina egna kryddor och läsa allt de där böckerna jag aldrig hinner annars.  Jag vill helt enkelt åka hem på min semester!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards