Alla inlägg under augusti 2014

Av Sandra Jansson Palm - 5 augusti 2014 11:44

"Först har du i så mycket av det, och sen så mycket av det, efter det gör du som vanligt" säger jag. Han tittar frågande på mig. "Som vanligt? "Ja... du vet, så som man gör när man gör en vanlig sås." "Nej det vet jag inte, hur ska jag veta det, du måste göra ett recept" Jag tyckte bara att han var rätt trög, alla vet väl hur man gör en vanlig sås!? Nu så där 25 år senare och ett antal recept senare förstår jag vad han menar. Så många recept som utgår från skrivarens egen erfarenhet där man inte tänker att alla kanske inte tänker likadant eller kan samma saker som jag själv. Extra tydligt när man letar recept på internet skrivet av lekmän


* "Salta rikligt" - och vad är rikligt tänker jag och öser på salt på den rivna squashen som ska vattnas ur, rätten blir oätlig.  Alldeles för salt. Jag och receptskrivaren har inte samma syn på vad "rikligt med salt är"

* "Ta två squasch" - ja hur stora då? En Squash kan vara som en liten limpa eller stor som ett spädbarn.. jag vet inte  vad receptskrivaren ser som en "normalstor" squash.

* "Riv fem centimeter ingefära" - Tja... alla vet väl hur en ingefärabit kan se ut och skifta i form och storlek. Fem centimeter av vad? Eller menar de en 5x5 stor bit som ska rivas?

* "400g kikärtor", avrunnen eller inte avrunnen vikt? En burk kikärtor innehåller totalt 400g, men avrunnen vikt dvs bara själva kikärotorna är bara ca 140g. Borde jag då ösa i nästan två burkar?

osv.



Nej jag föredrar nog recept där det står angivet i vikt eller i något annat mätbart och ordentligt specificerat när man ska göra något för första gången. Sen när man vet kan man improvisera och göra egna varianter.


Och det blev i alla fall syltat squasch av två stycken, men lite för mycket spad men hellre det än tvärt om :)

 



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards