Direktlänk till inlägg 4 maj 2011

Är en Leonberger mer värd än en ny bil?

Av Sandra Jansson Palm - 4 maj 2011 09:32

Ibland blir jag så trött på mig själv och att jag hela tiden återfaller fast jag sagt åt mig själv att sluta. Sluta jämföra mig med andra och fundera över vad de kan tänkas tycka och tro. Sluta förklara mig och istället stå för mina val. För val det gör vi alla och jag har gjort en del aktiva val som jag är nöjd med. Men så får man frågor gliringar och ibland inte ens det, det är mer att jag inbillar sig vad andra ska tänka, tycka och tro.


Så här kommer ett statemen! Jag har valt att ha två stora hundar, sex katter och en häst!


Jag har valt det för att:


 • det ger mig så mycket att få en blöt strumpa levererad klockan 04.58 en söndagsmorgon av en svart hund som är så glad så glad att jag finns där.

 • Jag vet att någon kollar av mig några gånger per natt för att se att jag är min säng och andas.

• jag kan sitta i soffan med en Leonberger i knät som vänder nosen mot mitt ansikte och dyrkande ser upp på mig.

• jag kan samtidigt ha en till hund på andra sidan, en katt i andra delen av knät och en katt som halsduk.

• jag kan med en morot få 800kg häst att flytta sig i små små steg runt mig

• när jag fryser kan få en spinnande pälsmössa slingrad runt mitt huvud när jag ska sova

• jag kan få ett enormt hästhuvud uppstoppat i armhålan för att få ett öra eller två kliat

• jag kommer ut i skogen och blir motionerad

• jag är alltid efterlängtad och någon blir alltid glad när jag kommer hem

• jag kan rida akademiskt och umgås med likasinnade


 Samtidigt har jag valt bort:


• ny bil som startar klockrent varje morgon och inte behöver repareras

• Ett perfekt städat hem (det går inte med all denna päls och alla dessa tassar…)

• dyra restaurangbesök, restaurangbesök i största allmänhet när jag tänker efter • resor som innebär bortavaro någon längre tid

• shopping och märkeskläder

• Åkgräsklippare

 Osv osv


Och det är mitt val, jag är rätt nöjd med det. Jag tycker det är helt okej att klippa gräset och använda mina egna ben. Jag behöver inte nytt och fint hela tiden, jag gillar faktiskt de saker jag har! Jag tycker inte om att shoppa om jag ska vara ärlig och att ligga och sola är inte heller min grej. Nu ska jag välja att sluta bry mig om vad andra har för värderingar och mål i sitt liv och tro att det är någon norm och faktiskt stå för det här.


Så nej ni behöver inte fråga om jag ska köpa en ny bil, om jag inte borde ha en ny fin trimmer eller en åkgräsklippare, eller om vi ska på någon semester i år. Jag har valt bort det till förmån för andra kvalitéer i livet. Hepp!

 
 
Anita

Anita

4 maj 2011 12:19

Tack Sandra för din kommentar hos mig. Nu har jag tittat in här och blir så glad av det du skriver. Så skönt att läsa rader skriven av någon som väljer bort det ytliga och prioriterar det som ge mening i livet.

Jag är mycket äldre än du och lite mera livserfarenhet men jag försäkrar dig att du kommer att känna dig mycket, mycket lyckligare när "tanten" kommit till dig på allvar. Då åldern visar på högt och du kan summera vad du fått ut av alla dina underbara djur du valt istället.

Jag har aldrig varit road av att shoppa för shoppandets skull. Aldirg sett något värde i att tävla med grannarna om finaste gräsmattan och rabatterna. Köpt möbler har vi när det varit nästan ett måste att byta, för att imponera på andra har aldrig tilltalat mig. Duger man inte som man är så är det fel på den som sätter det ytliga först anser jag. De måste glänsa på ytan för att slippa blotta sin osäkerhet.Varför lägga pengar på ett klädmärke och göra andra rika utan anledning. Snygga och bra kläder finns för en mindre slant och gör att man istället kan köpa nytt igen.

Stå på dig vännen och släng du i lite Henna i håret om du vill pigga upp dig för det är ju i så fall på dina villkor. Tack för att du delar med dig av dina tankar och känslor ... De kan komma att stötta andra i deras vilsenhet.
Jag tittar gärna in till dig igen för du skriver bra och har sunda värderingar blandat med humor.
Kram från mej !!

http://minplats.bloggplatsen.se

Sandra Jansson Palm

4 maj 2011 12:27

Tack :-) Skönt att man inte är enam i sina funderingar.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

5 maj 2011 08:23

Kan slå vad om att du är mycket lyckligare med att ha en hund eller fler i soffän än att stå och putsa på en spritt ny bil. Alla gör vi val och dina verkar fina tycker jag. Skit i vad andra tycker och njut av det du har.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards