Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

Välväxt och bastant

Av Sandra Jansson Palm - 26 januari 2012 14:47

Det är 70-tal, polyesterkläder är helt rätt. Rätt tighta är de. Tight är inte skönt. I alla fall inte när man är fem år och har tjocka lår. Jag sitter där snällt i raden av andra barn på fotot och jag ser rätt obekväm ut. Byxorna stramar över låren och jag är huvudet högre än de andra på raden.


Några år senare, vi är på konsum, vi ska köpa byxor. Det är en stor händelse, det är sällan vi får köpa nya kläder, de flesta vi har är begagnade eller omsydda.  Mamma plockar fram par efter par men de sitter inte bra, jag får inte upp dom över låren. Vi måste minsann leta efter D-storlekar meddelar min mamma. Den andra tvillingen har motsatt problem, han är mager och spenig och där ramlar kläderna av, minsann om han inte måste ha B-storlekar på jeansen.


Årskurs fyra, vi ska köpa gympaskor. Jag måste ha stl. 38, det är jättestort tycker jag, bäst att köpa 39 så jag har lite att växa i säger föräldrarna. Jag känner nog ingen som har så stora fötter tänker jag uppgivet.  Jag är en klumpedunsa , välvuxen och med stora fötter.


Årskurs sju, en säck med urvuxna kläder anländer från våra sysslingar som är flera år äldre. Tuffa och balla killar är de. Jag gillar kläder, fast vi har sällan råd med att köpa nya så det är roligt när de kommer en hel säck med begagnade kläder. Bara det att… trots att sysslingarna är flera år äldre så är kläderna liksom redan för små för mig när de kommer i säcken till oss.  Jag försöker desperat att klämma ned mig i jeansen, jag lägger mig på sängen och drar och sliter och försöker få upp dom över de där låren. Det går inte så bra, jag får ge dom till min lilla speniga tvilling istället.


Jag är drygt 40 år och får klädråd av min frissa och stilcoach. Du har ju smala ben så de ska få synas säger hon som den mest självklara sak i världen. Jag tittar förvånat på henne? Jag, smala ben? För där inne är jag fortfarande den där rätt stora och bastanta flickan som aldrig fick på sig byxorna och som med avund i ögonen tittade på alla de andra små nätta älvorna som var hennes jämnåriga kompisar.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

29 januari 2012 18:04

Visst är det konstigt hur man ser på sig själv. Jag var spinkig som liten och så köptes kläder på tillväxt. Jag har ett par skridskor som fortfarande är i största laget och ett par shorts som fortfarande är stora, undrar hur stora dom var när jag var 10. Barndomen finns kvar inom oss på något vis även om ingen annan märker det.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

14 februari 2012 09:27

Kram på alla hjärtans dag

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Liz

5 mars 2012 14:59

Förstår precis hur du menar! Jag var "kraftig" redan som liten och har inte blivit mindre med åren. På 80-talet lyckades jag banta ner mig (och var riktigt snygg tyckte jag) men andra klagade över att jag var för mager. Numera känns vikten jag hade som 35-åring som en utopi...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards