Direktlänk till inlägg 17 augusti 2012

Att kissa eller inte kissa det är frågan

Av Sandra Jansson Palm - 17 augusti 2012 08:48

Dricka bör man annars dör man. Och dricker du så kommer du obönhörligen att producera urin och urinet  måste ut ur kroppen. Det borde väl inte vara varken komplicerat eller svårt? Du blir kissnödig -  du kissar.


Men det kan jag informera er kära läsare om att så enkelt kan det inte få vara. Nejdå det finns massor av ”regler” runt kissandet har jag lärt mig.


1) Det är inte normalt att behöva gå upp och kissa på natten. Det finns till och med en diagnos på detta, det heter Nocturi. ” Är man över 50 år är det fler än hälften som drabbas” Att får sin nattsömn störd är inte bra och detta bör alltså hanteras.


2) Det är normalt att kissa 6-8 ggr/dag. Kissar du mer har du problem. Problem är till för att lösas, bland annat genom att dricka mindre, speciellt te och andra urindrivande drycker. Men jag älskar ju te, te är ju mitt livselexir. Okej jag kan sträcka mig till att inte dricka massor på kvällen.


3) Nästa steg är att tukta din urinblåsa! Urinblåsan kan och ska läras att bete sig rätt. Detta ska du göra om du kissar oftare än stipulerade 6-8 ggr/dag och/eller går upp på natten. Det är ju jävligt lätt när du ligger där vaken för att du är så kissnödig så du tror du ska sprängas. Du sover ju inte bättre för det direkt. Dessutom orsakar ditt roterande att den du delar säng med också sover dåligt. Nu är vi helt plötsligt två med störd nattsömn.


4) Har du eller har du lätt att få urinvägsinfektion ska du dock inte tukta din urinblåsa, då är det viktigt att tömma blåsan och dricka mycket för att förhindra bakterietillväxt.  Så nu har jag försökt tukta urinblåsan och istället fått en begynnande värk i nedre delen av magen och sveda när jag väl kissar.


Jag undrar så, om nu mer än 50% av Sveriges befolkning över 50 år, de är rätt många, har denna ”diagnos”, är det då ”onormalt”? Ligger det fullt av kissnödiga 50+ are runt om i Sverige och försöker tukta på nätterna? Frågan är:  lyckas de? För i så fall borde ju inte mer än 50% ha detta, då borde det ju ständigt krympa. Det är ju för sjutton bara att tukta blåsan, så är det bra sen! För det har jag läst på internet!

 
 
Ingen bild

Liz

17 augusti 2012 09:46

Haha, klockrent!

 
Gubbfan

Gubbfan

17 augusti 2012 19:55

Tror bestämt att du har läst någon kvällstidning.

Men de skriver ju också att det är nyttigt med motion.
Alltså, gå och kissa och få samtidigt dagens/nattens behov av motion.
Förresten så kan du ju passa på och dricka lite när du ändå är uppe så att du kan vakna efter 90 minuter ungefär och motionera lite till.
:-)

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Sandra Jansson Palm

20 augusti 2012 07:48

Haha, faktiskt inte, det var information på en "seriös" fråga-doktorn-sida. Men med tanke på att även 22-åringar i min bekantskapskrets är upp på nätterna och kissar så... kanske det inte är helt onormalt att gå upp på nätterna även när man inte fyllt 50

 
skogsnuvan

skogsnuvan

21 augusti 2012 17:25

Roligt att du är tillbaka och bytt ut vinterbilden mot något mycket finare. Jo ligger man där på natten och är pinknödig är det omöjligt att somna om så det är lika bra att gå upp på en gång har jag kommit underfund om även om jag inte vaknar och pinkar varje natt. Hur många gånger man ska pinka hade jag ingen aning om så man får väl börja räkna. Normal eller onormal? Det är frågan

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Sandra Jansson Palm

22 augusti 2012 11:23

Tja, nu ville doktorn att jag ska räkna antalet gånger och mäte mängden urin under dagen ser fram emot att springa runt med liten mätburk vartän jag går, ifall jag måste besöka en bekvämlighetsinträttnng...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards