Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Officiella arseldagen?

Av Sandra Jansson Palm - 29 maj 2011 11:57

”Men vad är det här? Är det den officiella arsledagen?” undrar dottern irriterat. Det är hon som kör oss till morfars födelsedagsmiddag i år. Känns lite ovant, att som mamma få sitta bredvid och slappna av. Men slappna av som förare verkar inte lika lätt. Dottern kör mjukt, smidigt och laglydigt. Hon håller hastighetsgränserna. Har man bara haft sitt körkort i ett år så är man noga med sådant om man är förnuftig, man har ju bara kortet på prov. Men jag tror inte bara det är därför, jag hoppas att mitt säkerhetstänkande har smittat av sig lite på henne och jag kan ta åt mig lite av äran av att ha en så förnuftig dotter.

Men … många andra verkar inte ha samma syn på det hela. Det är därför lördagen blir den officiella arsledagen. För alla de som gillar att sniffa andra i baken, och då menar jag inte hundar. Den bilen som på 70-sträckan mycket snabb hinner ifatt oss. Lägger sig nära nära, gör gester kastar sig från sida till sida i körfältet, lägger sig ute på höger sida och man misstänker att vederbörande tänker köra om på insidan… han kanske ska tacka oss? Vi vet ju att det är en fartkamera några 100 meter längre fram.

Eller bilen som på sträckan med staket på båda sidor och ingen vägren trycker sig nära nära när vi kör i 100… som om man kanske kan tänka sig att igenom dennes blotta närvaro ska tryckas framåt och fortare.


Till alla er vill jag säga.

  • Det går inte fortare för att ni ligger nära, vi ökar inte hastigheten för det. Kanske funkar på andra som blir stressade men inte oss, vi har tränat Mindfulness
  • Om vi måste bromsa hastigt så kommer ni att sitta i arslet på oss… finns inte en chans att hinna stanna med tre meter till nästa bil i 100km/timmen
  • Hastighetsbegränsningarna finns där av en anledning. Det kallas säkerhet. Någon som kan det här har tittat på alla risker vid just den här sträckan och gjort en bedömning om lämplig hastighet. Är du bättre än de på det här med att bedöma risker, har du alla fakta?
  • Ni kommer att tjäna max några minuter på att köra fort men ni kommer att öka risken för att råka ut för något om en olycka inträffar med många många procent…


Men vad vet jag, det kanske bara var väldigt många från Katrineholm som hade bråttom till BB eller sjukhuset i Norrköping i går…det var därför de hade så bråttom.

 
 
Liz

Liz

29 maj 2011 12:28

Känner så väl igen det där, man ser dårar varje dag i trafiken. Det finns dom som kryper fram trots god sikt/bra väglag/gles trafik och så finns de som måste ha extremt bråttom till graven eller sjuksängen. Det är märkligt att det inte händer mer än det gör, om man ser på hur folk kör.

http://www.liannrk.com

 
Ingen bild

Thomas

30 maj 2011 07:47

Skönt att det finns några som kör som man ska i alla fall. (Och då menar jag inte dom bakom er)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards