Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Skräcken för storfot

Av Sandra Jansson Palm - 9 januari 2012 07:41

Står i skoaffären och har hittat skorna jag vill ha. Det brukar inte vara det svåra. Det är inte att välja sko som gör att jag spenderar  onödigt mycket tid i skoaffären de gånger jag ska köpa fotbeklädnader. Det är rädslan för storfot. Att storfot ska vara jag. Jag vet ju rent teoretiskt vilken skostorlek jag har. Problemet är att jag har halv storlek, 38.5, det finns mest i sportskor och just sportskor är inte någon jag brukar inhandla. Ibland sitter 38 som en smäck, ibland inte, det är då jag behöver 38,5.  Men oftast finns inte den storleken och det är då skräcken för storfot kommer in i bilden.  Tjejer har små fötter, män har stora fötter, små fötter = kvinnligt. Så är det bara. Fråga mig inte varför, jag kanske levde med snörda fötter i Kina i mitt tidigare liv. Men för allt i världen jag vill inte ha stora fötter. Eller det får inte SE stora ut i alla fall. Ja,ja säger ni 38,5 eller till och med 39 är inte direkt stora fötter. Det är inom ”normalfördelningen” om man säger så. Det är därför kvinnoskor finns i de storlekarna. Börja man komma upp mot 42 kanske man kan börja fundera på saken. Men det spelar ingen roll, logiken är inte inkopplad i det här fallet. Jag provar och provar, funkar kanske inte 38? Jag tar på mig och går fram och tillbaks. Nej det klämmer och tårna känns onekligen snörda enligt gammal hederlig kinesisk modell. Tar på 39 och vandrar framför spegeln fram och åter, tittar och tänker, jo rätt stora ser de nog ut till min längd. JÄTTESTORA faktiskt när jag tänker efter. På med 38 igen och vandrar åter fram och tillbaks som en osalig ande i lokalen. På och av, av och på, skorna riskerat att bli utnötta i dragkedjan som jag håller på och då har jag inte ens köpt dom! Expediten frågar lite om jag behöver hjälp. ”Jo…,det är ju det här med storleken” säger jag. Hon förklarar tålmodigt, som så många expediter före henne, för mig hur det bör kännas. ”Ja men det glappar ju i hälen säger jag” och ser olyckligt ut med 39:orna i handen.

Nu slutar det med att jag tar med 39:orna hem, efter timmar av vånda. För hur det än är så går komfort framför snygghet nuförtiden,  till skillnad mot när jag var 15 och alltid gick hem med 38:orna.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

9 januari 2012 19:54

Så klok du blivit. Finns inget värre än trånga skor speciellt vinterskor som ska vara varma.
Jag hade en mamma som hade 42 i skor och hade svårt att få tag i skor så jag har tyckt att jag har små fötter fast jag har 39.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards