Direktlänk till inlägg 23 augusti 2012

Spindel spindel på väggen där

Av Sandra Jansson Palm - 23 augusti 2012 07:20

Vargar och spindlar har de något gemensamt egentligen? Jag börjar ana att de har vissa saker gemensamt, de är rovdjur och de skapar någon känsla av avsky eller olust hos vissa delar av vår befolkning. Men där upphör väl likheterna. Vargarna konkurrerar med människan om bytesdjuren, vargar och jägare är båda intresserade av rådjur, älg och hjort. När inte rådjur, älg och hjort finns i tillräcklig mängd eller människan har dukat upp ett snabbköp med får lagom lätta att plocka i något hägn så vill vargen gärna ta sig en liten shoppingtur där.  Det uppskattar sällan ägaren till fåren. Jag kan rent logiskt förstå att det kan skapa känslor av negativ karaktär hos vissa delar av befolkningen.


Men spindlarna då? De verkar också skapa negativa känslor hos många av mina medmänniskor. Men varför? De konkurrerar inte med oss om någon föda, de snarare hjälper oss bli av med allehanda kryp vi inte önskar oss, i alla fall inomhus. Flugor, otrevliga skalbaggar och ängrar glufsar de i sig. Namn am. De är inte på något sätt farliga för oss, inte i Sverige i alla fall. Ändå så slås de ihjäl, spolas ned och dammsugs upp. Varför då? De är ju lika nyttiga som våra vänner humlorna som hjälper oss i våra trädgårdar, dessa brukar inte slås ihjäl med samma frenesi.


Det är sådant jag står och tänker på när jag borstar mina tänder och en spindel under natten har parkerat sig i hörnet på handfatet där den sitter och spanar efter någon fluga att äta upp. Kanske borde jag flytta på den, det är ju ett tämligen osäkert ställe att sitta på för en spindel den kan lätt av misstag åka med vattnet ned i avloppet, tänker jag.


” Splosch”  vatten kastas på spindeln och den håller precis på att sköljas ned i avloppet när jag räddar den i en avancerad enhandsmanöver. Jag vänder mig om och inser till min stora förvåning och lite till min fasa att det är mannen i mitt liv som står där och försöker skölja ned spindeln till en säker död i reningsverket.  Men varför då? Nu har jag ju all möjlighet i världen att ta reda på det… kvällens samtalsämne är säkrat.

 
 
Gubbfan

Gubbfan

23 augusti 2012 23:50

Spindlarna är ju små och tämligen försvarslösa gentemot en elak människa, så de tycker jag bara är gulliga små kryp.
Jo faktiskt gulliga. Man behöver ju inte kika på dem med förstoringsglas.
Men en flock vargar?
Jag vet inte om jag vill möta sådana.
För dem är jag bara ett bytesdjur som andra.
De är kanske för lika hundar, för att jag skall lita på vad de kan ta sig till. Liksom hundar, farliga när de är några stycken.
Dessutom:
Som vi nu håller på att ställa till det för folk på landsbygden, så får vi nog välja på varg, björn m fl eller tamdjur. Vi kan inte ha både och.
Men spindlar: Gärna! Åtminstone här i Norden.
Kom sedan ihåg att du har inte mögel i ett hus där det finns spindlar.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Sandra Jansson Palm

24 augusti 2012 07:25

Det där med möglet visste jag inte, intressant! Ännu ett argument att ta med hem :)

 
skogsnuvan

skogsnuvan

25 augusti 2012 07:48

Jag brukar också rädda spindlar när dom har ramlat ner i badkaret eller är på andra farliga ställen. Det är nyttiga djur och så fina nät dom kan väva. Fast jag måste erkänna att handstora håriga spindlar skulle jag då inte vilja ha till husdjur som en del har.
Varghatet förstår jag inte heller. Här hatar männen vargar fast dom aldrig ens sett en varg. Förmodligen en känsla som finns kvar sedan urminnes tider.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

28 augusti 2012 22:52

Förlåt att jag lägger mig i en annans kommentar.

Jag förstår inte att man påstår att man hatar vargar. Varför skall det alltid vara antingen eller.
Inte hatar jag hundar bara för att jag tycker att de är äckliga och opålitliga.
Inte hatar jag vargar bara för att jag anser att det inte finns plats för dem där människor skall leva med tamboskap eller halvtama renar.
Inte hatar jag dem bara för att jag inte ser att det skulle finnas plats för dem i vår sk natur eller i odlingslandskapet.
Det känns så dumt att man antingen skall hata eller älska.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Sandra Jansson Palm

31 augusti 2012 07:20

Hata är ett så starkt ord som jag tycker ofta överutnyttjas. Jag har personligen svårt att komma på mycket som jag "hatar" att hata är det yttersta yttersta på min skala. Men jag märker att många faktiskt verkar lägga energi på att "hata" hett och ofta... undrar varför, man kan ogilla, tycka väldigt illa om saker och förakta men hatar det gör jag nog nästan aldrig.

 
Liz

Liz

1 oktober 2012 08:50

Är också hjärtnupen och räddar de olika spindlar jag möter i badrummet. Däremot har jag av någon outgrundlig anledning svårt för silverfiskar. De är också harmlösa men det är något med dom som ger mig äckelkänslor...
Delar din åsikt om uttrycket hatar, det har gått inflation i det och numera så "hatar" man allt. Märkligt språkbruk, vad ska vi nu ta till för att riktigt visa hur avskyvärt något är...

http://lizafoto.eu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards