Direktlänk till inlägg 17 juni 2013

Varför äter ingen varma mackor längre?

Av Sandra Jansson Palm - 17 juni 2013 07:47

Jag har hört att historieätarna håller på att spelas in med en ny säsong. Jag undrar lite om de kommer att göra ett nedslag i mitten av åttiotalet? Är det tillräckligt historia? Det är ju ändå så där 20-25 år sen. För de som är 25 år och yngre är det historia, en tid de aldrig varit med om, bara hört talas om. En tid då micro inte fanns i var mans hem, en tid då inte en toast var något man ens visste vad det var. En tid då det fanns en vanlig hederlig ugn. En tid då man åt varma mackor.


Hemma åt vi det vad jag minns ganska ofta, det var lite mysmat. Man kunde kombinera i det oändliga men ofta gjorde vi svampstuvning, var det säsong fick man kantarellstuvning, var det inte säsong så fick det duga med champinjoner från burk . Även skivade bananer gick bra på mackan, eller tomat och skina eller bara kaviar. Och ost, riven ost över mackorna. Även hemma hos kompisarna blev det varma mackor i alla dess former. Varma mackor och te. Sen dryftade vi alla världens problem, vilket oftast handlade om någon kille.


Jag tänker också att alla var smalare då. Jag undrar om det är något vi missat så här på 2010-talet. Det är dieter hit och dieter dit, när det kanske är så enkelt att vi bara borde äta mera varma mackor? Kanske skulle vi vara både smalare och ha färre problem då.


I går återupplevde vi lite åttiotal och åt vi varma mackor till middag.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

18 juni 2013 23:38

Visst var det härligt. Jag blir riktigt sugen när jag läser det. Får nog ta och göra mig en varm macka med stuvning på tror jag

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

19 juni 2013 12:24

Jag förstår att jag är en mumie.
Varma smörgåsar är ganska vanligt här.
Varma smörgåsar, eller kanske pizza om man inte har något lämpligt bröd, är ju förträffliga sätt att ta tillvara rester.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards